Brandend maagzuur

Posted: november 2, 2016 By:

Ruim 2 miljoen Nederlanders gebruiken maagzuurremmers. Dat loont de moeite er eens naar te kijken. 

waarom-maagzuur-goed-voor-je-isWe hebben allemaal wel eens last van oprispingen van maagzuur, meestal onschuldig. Maar wanneer klachten van brandend maagzuur regelmatig voorkomt zou het tot ontstekingen van de slokdarm kunnen leiden. Of erger.

Maagzuur wordt door je darmwand gemaakt. Je hebt het nodig om eiwitten te verteren, je mineralenhuishouding, en de aanmaak van vitamine B12. Bij een tekort aan maagzuur kun je hier problemen mee krijgen. Suiker, kaas, melk en granen verlagen de hoeveelheid maagzuur. Het voedsel wordt door de slokdarm actief getransporteerd naar de maag. De slokdarm is aan de binnenzijde bekleedt met slijmvlies om dat gemakkelijker te maken, maar ook om het te beschermen tegen schadelijke bestanddelen in het voedsel.

Eenmaal in de maag wordt het voedsel vermengd met maagsap. Dit is een zeer zure substantie met allerlei enzymen voor de vertering. Het maagzuur is zo zuur dat de maagwand een dikke beschermlaag heeft. De slokdarm heeft die niet.
brandend-maagzuur-750x300

Tussen slokdarm en maag zit een sluitspier die voorkomt dat voedsel terug in de slokdarm kan gaan.

Bij een oprisping kan de sluitspier toch even open gaan, waardoor wat maaginhoud omhoog komt.

Als maagzuur regelmatig oprispt kan de wand van de slokdarm beschadigen en ontstekingen veroorzaken. Het kan zelfs schadelijk worden voor de mondgezondheid en het tandglazuur.

220_f_36448665_kjfkyszzvtqn6skpiadyl6fzv5kc5mqg1Oprispingen worden het meest veroorzaakt door het eten van grote maaltijden, veel stress, roken, of door een enkel voedingsmiddel als chocolade, alcohol, pepermunt. Wanneer er een verhoogde druk op de maag bestaat, bijv. Door zwangerschap, overgewicht of een verstopte darm, heeft het sluitspiertje meer moeite goed te blijven sluiten.

Medische oorzaken kunnen een breukje in het middenrif zijn of een ‘luie’ maag. Daarbij blijft het voedsel langer in de maag dan normaal. De kans op terugstromen van voedsel in de slokdarm neemt daarbij toe. De maag heeft dan ook meer moeite de voedselbrij te mengen met maagsappen, te verwerken, en het wordt vertraagd doorgegeven aan de darmen.

Medicatie om de productie van maagzuur te verminderen, het maagzuur te neutraliseren of de binnenzijde van de slokdarm tegen het zuur te beschermen, kan als nadeel hebben:

  • dat mogelijke ziekteverwekkers, die meekomen met het voedsel, minder worden afgedood door het maagzuur. Eenmaal in het lichaam kunnen ze ontstekingen veroorzaken
  • dat voedingsstoffen verminderd worden opgenomen, m.n. B12, vit C, magnesium, calcium en ijzer. Zo ontstaan dus gemakkelijker tekorten aan vitaminen en mineralen
  • dat het voedsel minder wordt verteerd
  • dat slecht slapen door maagzuur vaak aan de orde is. Het slaaphormoon wordt in de hersenen (hypofyse), maar meer nog in de darmen aangemaakt. Bij een slechte vertering kan deze productie in gevaar komen, met slecht slapen als gevolg
  • dat het immuunsysteem in zijn taak wordt belemmerd
  • dat de darmflora uit balans kan raken en daardoor gemakkelijker allergieën kunnen ontstaan.

Medicatie doet niets aan het sluitspiertje dat niet goed sluit. Maagsap zal dan nog steeds de slokdarm in kunnen stromen. Maar het klopt: het veroorzaakt geen ongemakkelijke problemen meer. Eventuele beschadigingen aan slokdarm kunnen dan ook genezen. Dat kan een goede reden zijn om het (tijdelijk) te gebruiken. Soms is deze medicatie noodzakelijk om de maagwand te beschermen vanwege het gebruik van andere medicijnen. Bij een middenrifbreuk kan operatie uitkomst bieden.brandend-maagzuur-kopie

Wat kun je zelf doen:

Zuivel en granen kun je beter zo min mogelijk met eiwitten combineren, anders worden mineralen slechter opgenomen. Wacht een uurtje als je een toetje na de warme maaltijd wilt gebruiken. De maagzuurproductie kan gestimuleerd worden met mineralen en betaïne. Deze stoffen zitten volop in groenten en fruit. Soms helpt het een om een beetje klei te drinken (2 maal daags een theelepeltje in een glaasje water, halve dag laten staan, doorroeren en opdrinken).

Verder kun je letten op voldoende rust en regelmaat, op je voedingsgewoonten, je  leefstijl, op voldoende beweging, voldoende vocht (evt. met wat vers citroensap er in) en vooral ook mineralen, evt. met betaïne. Er zijn voldoende aanwijzingen dat dit de klachten van ‘maagzuur’ kunnen helpen verminderen of laten verdwijnen.

Wil je hierbij een individueel advies op maat dan ben je van harte welkom.


 

 

                                                                                                      

AUTHOR

jose

All stories by: jose